dissabte, d’octubre 09, 2010






9 d'octubre 1238

avui es commemora l'entrada del Rei Jaume I a València, la "normalització" d'aquesta gent de la qual formo part perquè aquí visc , i d'aquestes terres, com a poble, terra generosa quasi sempre si saps fer-ne bon ús. També celebrem la promulgació d'uns furs propis i particulars originats amb els costums, sense deixar fora el tribunal de les aigües conservat des de els moros, furs establerts pel Rei En Jaume a pesar de la noblesa del Regne d'Aragó que ens volia imposar el seus....i a cabuts no se si ens guanyen, ara us expliqueu d'on ve eixa mena de rebot quan em foten el lloc a la platja ? promet que és involuntari i de broma :-)

som valencians els que aquí vivim i a les costums ens adaptem, i d'açò s'en diu regne, país o comunitat , per que un nom ha de tenir, i la gent no ens dèiem tots Lluïsos , i a mes som tan espanyols com catalans, aragonesos o castellans per que els nostres avantpassats( i nosaltres també) ens hem anat mestissant, pel bé de la supervivència i enriquiment cultural, la proximitat fa que els signes individuals es difuminen i enriquisquen amb els dels veïns.
La promiscuïtat de la terra que xafem ; les seues lleis naturals; el clima Csa segons Köppen amb la pluja que no sap ploure; el llevant que du l'aigua; el gregal ;el ponent que es fa sec i calent al creuar la meseta; el mestral; la musica que portem a la sang mesclada amb pólvora;el riure i el menfotisme; i la mediterrània que ens agermana amb cultures tan diferents , ens han fet com som .
Lluny de discussions polítiques ; de llengües desllenguades parlant de la llengua del poble; colors blaus, grocs i vermells ;d'enveges ; complexos d'inferioritat i de superioritat fomentats per els que manen (que sempre estan tocant la fava) i no van a cap puesto, està la llum aquest cel al mes d'abril que no es pot veure en altre lloc, l'olor dels tarongers , l'herba sana i el jassmí i les llàgrimes que he tractat de dissimular en sentir les dolçaines tocant la muixeranga .



però lo mes important per mi, es que avui també es Sant Donís: el dia dels enamorats .

Feliç 9 d'octubre per a tots nosaltres !



Etiquetes de comentaris:

diumenge, d’octubre 03, 2010


ENCUENTROS

La primera vez que vi este libro fue en una mesita de noche de hotel , cuando vivía en las montañas (como Heidy) .
Recuerdo perfectamente que la persona que leía el libro no me era agradable , la soportaba porque era cliente , en un ejercicio de hipocresía sin precedentes yo supongo que lo trataba muy bien porque volvía y volvía sin parar.
La única venganza secreta que podía aplicar al desagrado de tener que aguantar a esta persona, era ignorar sus pertenencias, como el libro que estaba en esa mesita.
Inocente de cualquier culpa y de manera injustificable por mi parte , condené al ostracismo no solo al Sr. Pereira sino al autor entero: Antonio Tabucchi nunca entró en mi casa. Lo olvidé.
En mi defensa y para no parecer una rencorosa , sostengo que tampoco era el tiempo de leerlo, los libros saben cuando es su momento y se te aparecen.
Esta semana fui a una librería bastante desinteresante en apariencia, a por un libro de tutti i verbi italiani ( lo juro) , y me llevé a mi hija. Aprovechando la visita esperaba encontrar alguna lectura fácil en el mismo idioma , pienso que es la mejor forma de aprender, como cuando te echan en una piscina sin saber nadar .
Marieta lo encontró, era el único que quedaba en Italiano: Sostiene Pereira de Antonio Tabucchi.
Ahí estaba el fantasma del pasado reclamando su sitio. Sonreí y nos perdonamos mutuamente, yo por haberlo condenado sin escuchar sus alegaciones y El por haber sido presentado ante mi por unos indeseables.

Yo no aguanto con un libro cerrado demasiado tiempo , menos si en la portada hay una foto de A brasileira ,y esa misma noche empecé a descifrar el enigma.
Y me sorprendí, primero porque la acción transcurre en Lisboa y muchos de esos escenarios los reconozco aunque ocurra en 1938 , he recorrido esas calles físicamente y las he visto de la mano de escritores portugueses, me daba la sensación de que era un libro en portugués traducido o de que iba a aparecer el Sr. Pessoa de un momento a otro.
He buscado información y he comprobado lo que sospechaba y que todos sabían antes que yo por haber querido vengarme en un inocente : que Tabucchi es el mejor traductor de Pessoa al italiano y que es un enamorado de Portugal y de la lengua y literatura portuguesas . No podía ser de otra forma porque el libro, entre otras maravillas , huele a café y a pasteis de nata.

No lo he terminado, llevo gastado un poco mas de la mitad y considerando que esta en un idioma que no es el mio, puedo sostener ya que me hace feliz leerlo, que me gusta y que es muy recomendable.
En desagravio le he hecho un sitio al lado de Mensagem.

Então? Sostiene Luísa: que la alquimia entre libros-personas existe, ellos nos buscan y nos encuentran , aunque queramos escapar son pacientes y esperan su turno, no sirve de nada mirar a otro lado.
Mejor no huir, dejarse atrapar es la solución, te hace sentir bien .

Etiquetes de comentaris: