dimarts, de maig 05, 2009


LISSY

Quan jo era petita i anava a l'escola de les mongetes ens preguntaven que volíem ser de majors.
Jo tenia nomes dues opcions al cap, una era ser missionera (no se si per ajudar als altres o per que ja em tirava el Africa) i el altra era ser Lissy.
Vaig ser cap de les dues coses . Lo de missionera encara hi soc a temps, l'altra opció ja he compres que no pot ser perquè ella es irrepetible.

Lissy era un poc mes gran que jo, ara no es nota la diferencia mes que res per que la tia no se si menja nomes actimels o te un pacte amb Llucifer, però esta com si el temps per ella passara de llarg. Llavors si es notava, mes a mes era molt alta i espigada. Jo vaig créixer mes endavant , la vida estira i els tacons ajuden.
Ella tocava el piano, el llaut, la guitarra i tot lo tocable que sonara, i damunt cantava amb una veu preciosa que era l'enveja de tots.
Jo passava els meus ulls de les seves mans de dits llargs i prims al les meues i pensava, no! no pot ser , els meus ditets mai podran arribar a ordenar-se per fer sonar un Fa M a la guitarra perquè es físicament impossible, i molt menys tocar el piano amb aquella agilitat..
I em conformava en estar a la tuna al seu costat, obrint molt els ulls cada volta que la escoltava cantar i tocar a la vegada. Jo tenia una bandúrria mes adient a la meva estatura i a la mida de les meves manetes i cantava el que podia, sempre la veu, com ella i això al menys em feia sentirla mes propera.

Lissy ballava clásic i modern molt be, tocada per una gracia especial per tot allò que envolta la música, un do familiar alimentat per la seva mare Conxita Prats , recentment desapareguda.
Tenia un conjunt que es deia els Beat Dangers , no se si me equivoco..Feia jazz , soul , tota classe de musica sembla fàcil per el seu registre . En una entrevista varen dir de ella que era la musica vital, m'agrada aquesta definició.

Desprès quan vaig sentir per primera volta a la Coral al any 1981, em va semblar no massa divertit ,però clar! ella estava dirigint i era temptador.

Tinc a la memòria quan arribava als assajos al local de La Salle amb uns tacons de vertigen i amb calfa-cames de llana, el cabell vermell i sempre tocada de una dinàmica especial que eixia del seu cos i es prolongava pels braços concentrant-se a la punta dels seus dits per dirigir cada peça.
I com oblidar el dia que se li va eixir un pit al mig de un concert , degut a la força amb que dirigia?

També recordo la seva acadèmia de musica on moltíssims menuts varen aprendre no nomes a tocar un instrument i solfejar, sobre tot a estimar la música ! Va anar omplint aquest poble de llavoretes blanques; negres; corxeres; i bemolls, sembrant en tota una generació la cultura musical , en un lloc on estava restringida a la Banda, els ensenyaments de la Madre Teresita i poca cosa mes.
Els seus festivals eren espectaculars, per sort últimament l'he vist col·laborar amb la seva germana Conxa (Conxitapilar, la sinyómestra) als festivals de la coral Sambori que magníficament organitza cada any , malauradament em sembla que per poc temps ja.

Un dia la nostra Lissy s'en va anar a les barcelones, certament aquest poble es menut i encara ho ha segut mes ..però bo, ella sempre torna, amb la seva orquestra primer, desprès amb el duo junt al seu estimat Jordi , als dinars de Santa Cecilia i a qualssevol sarau on la demanen.
Una celebració amb la seva musica no es lo mateix que si ella no estigués, no nomes per la qualitat de la seva veu sinó perquè es una artista i aconsegueix fer feliç al públic i no deixar parada a la gent a les cadires ni un moment.
Continua sent la música vital.

Hi ha gent que la sang no li circula per les venes de forma ordenada sinó fent escales , perquè hi ha gent que en lloc de venes te pentagrames.

Lissy es una d'eixes persones.

A veure per quan un reconeixement local a nivell cultural.
Aquí queda dit.

Etiquetes de comentaris: , ,

8 Comments:

Blogger luí said...

la foto es robada i damunt retocada, una volta delinquir millor fer-ho a lo gran

em sembla que es de merxe , en tot cas l'he tret de la pagina de la coral

gràcies

5 de maig del 2009, a les 1:21  
Anonymous Enoc said...

Sí, sí, se veu la conga… ;-P

Doncs per mi Lissy és "la tia d'Irma", que venia un cop a l'any a la Coral Jaume I i apostàvem de quin nou color portaria el monyo… :-D

Fa poc que la vaig conèixer i ja voldria per a mi eixa vitalitat… si encara tinc agujetes de Santa Cecília! XD

El 27 de juny tinc una boda, em pregunto si estarà… *-)

5 de maig del 2009, a les 1:43  
Anonymous Anònim said...

Tot i que li faria molt de goig, perque a tothom li afalaga que el consideren publicament pel que ha fet, penso que Lissy no es persona que nessesite o que es sentiria frustrada, en no rebre eixos reconeixements públics que fa l'Ajuntament.
Ha estat sempre una dona trencadora, valenta i emprenedora, enemiga de les pamplines i de estar als llocs per figurar (si surt a la foto es perque s'ho ha currat i perque havia de sortir, sino la foto estava horfana), ella sols fica el seu talent al servei del que siga i de qui siga, fins i tot de l' Administració de Justicia pels Jutjats de Barcelona.
Ha estat sempre tant humil en el que fa que pot ser pensa, erradament, que no mereix l'honor d'un reconeixement public o, simplement, pensa que no el nessesita i li done igual tenir.lo que no, perque cada volta que ens retrovem amb ella, reb abraçades, carinyos i bon rotllo a mans plenes, es algo que es nota, crec jo.
No se, pot ser ni tant sols se li ha passat pel cap una cosa aixi, perque Lissy es ambiciosa pero gens pretenciosa i aixo la fa encara mes genial del que ja es.

Que mes es pot esperar quan una ja conta i se sap estimada de tot cor per la gent que et coneix?

Lissy es una "animal d'escenari", lo d' ella es el directe, el mirar als ulls dels que escolten i si sent vergonya se l'amaga tan tan dins que sembla no tenir-ne. Te tant de talent o mes, que qualsevol dels grans musics, fills de Benicarlo i, a mes a mes, es dona i pionera sense adonar-se'n de una pila de coses. . . i aixo m'ompli d'orgull, com a dona i com a amiga seua.

Lissy forever


Anima

5 de maig del 2009, a les 10:13  
Blogger g2 said...

Por acaso o meu sangue também corre nas minhas veias em forma de malmequer... E, como sabido, um malmequer é uma música. Ou seja, cada malmequer é uma música.

Bons dias, youqeostiase.

5 de maig del 2009, a les 12:16  
Anonymous Anònim said...

Seguro amics g2 i sabes por que? Porque eres del Alentejo

5 de maig del 2009, a les 12:26  
Anonymous Dolça said...

Jo la conec poc, a Lissy. El que sí que sé és q mon pare volia que jo estudiara solfeig i em volia apuntar a Lissy perquè l'acadèmia de la banda no li feia molta gràcia. I quan ja m'havia convençut per anar, va ser quan ella va marxar a BCN. I des de llavors estudiar solfeig ha sigut una assignatura pendent per a mi. I el que també sé és que quan ella canta en alguna celebració, jo no puc estar a la taula, he de ballar. És com una sessió de gimnàs, però disfrutant molt i xalant. Enoc, jo tinc la sort de saber que el dia 6 de juny sí que me la trobaré.
Com diu Pasqual, Lissy té el do de saber connectar amb la gent i sap què ha de cantar i com ha d'actuar a cada lloc on va. Jo ja sé que el dia 6 m'ho passaré bé i que ballaré fins que ella diga prou.

5 de maig del 2009, a les 12:43  
Blogger luí said...

doncs aixo, para o g2, porque tens curiosidade:
Lissy é uma Artista espetacular, acho que dizer que é um espanto ficaria bem, embora para os vossos irmãos "espanto" tem outras connotaciones , pero eu sei o que é o que quer dizer: fantástico !

aqui tenho explicado um bocadito muito pequenino da sua vida musical.
E de o que ela faz pelas Artes num pequeno povo do mediterráneo onde a gente sim é profeta na sua terra porque todos a queremos .
Há pessoas que sem se dar cuenta fazem que os demas os estimem , sem inveja, somente com admiração.

não sei si tas a percibir G2, ja sabes que eu não posso falar português muito bem
:-)

podes me corregir os erros que eu não me chateio

5 de maig del 2009, a les 22:41  
Blogger g2 said...

Está muito bem o uso da palavra "espanto" para definir algo ou alguém de muito valor.

E sim, sou do Alentejo, daí os malmequeres e etc e tal!

E tu, Luí, desenrascas-te muito bem com o português. Continua a praticar!

Bons dias, yoqueostiase!

6 de maig del 2009, a les 11:29  

Publica un comentari a l'entrada

<< Home